fredag, mars 24, 2006

österrike, du vackra land

Tillbaka från en veckas skidåkning i Österrike med boende på Pensionat Eisbacherhof utanför Schladming. En fantastiskt vecka, om du har en vecka övere och behöver bli ompysslad, åk till Eisbacherhof!
Jag förundrar mig varje gång vi är där över den enorma förmåga detta lilla familjeföretag har att skapa känsla, ge service och det totala engagemanget de hari sitt företag. Många serviceföretag har något att lära sig av detta att vara både personlig och professionell i sitt sätt att sköta verksamheten.
Mina besök där förstärker min övertygelse att det är i de små service företagen vi har utvecklingsmöjligheter i vårt kära Sverige. Servicesektorn i sverige är underutvecklad jämförd med andra länder och ett viktigt skäl är den monopolitistiska hållning vänsterkartellen som styr detta land har. Den offentliga sektorn skulle genom mer upphandlingar, andra skattregler och anställningsformer göra det möjligt för fler småserviceföretag att växa fram. Jag har så väldigt svårt att se varför vänsterfolket har denna enorma rädsla för människors initiativ, rädsla för olikhet och variation, rädsla för personligt engagemang i det egna serviceföretaget. Därför behövs RUT avdrag, mer mångfald i vården och fler enkla tjänsteupphandlingar från offentliga sektorn.
Vi i politiken har ett ansvar att möjliggöra utveckling, nu blir vi ofta ett hinder. Sorgligt!!

Inga kommentarer: