fredag, april 28, 2006

oj vad tiden går...

Oooops det var länge sedan jag skrev, på något sätt tappade jag fokus under påsken och sedan dess har det varit svårt att få hitta en bra tråd att dra i. Förra lördagen var jag med på något mycket spännande och lärande. Jag fick vara ordförande på årsmötet för den regionala föreningen för dövblinda. Medlemmar är personer som både har svårigheter med synen och hörseln. Jag beundrar dem för det tålamod och den energi man har för att driva sina frågor, att bli sedd i samhället och få det stöd som behövs för att det funktionshinder man har ska vara så lite hindrande som möjligt. Jag inser att jag har jättesvårt att sätt mig in i deras situation, men jag känner att jag som politiker kan bidra till att de får bättre förutsättningar. Exempelvis kan vi införa både i kommuner och landsting taltjänster så att man lättare kan få kontakt. Men det finns mycket mer. Vi behöver i vården utveckla kunskap så att när man hamnar i vården inte behöver repetera allt om sitt funktionshinder till var och en. Det jag insåg är att jag måste lära mig mycket mer!

Inga kommentarer: