fredag, maj 19, 2006

en dag som politiker

Idag har det varit en kul dag, med nya erfarenheter och tankar. Förvisso har jag kört över 40 mil från Emmaboda till Gamleby - Överum. Men utbytet var gott. På morgonen besökte jag folktandvårdens klinik i Gamleby. Jag mötte en grupp engagerade medarbetare. Man har en intressant ledningslösning på kliniken, där 1:e tandsköterskan sköter personal och ekonomifrågorna och en tandläkare har det medicinska ansvaret. På kliniken har man med stöd av folktandvårdens utvecklingsenhet och 1:e tandsköterskans egna erfarenheter inlett ett utvecklingsarbete för att skapa en fungerande teamtandvård. En ny arbetsorganisation som utmanar alla medarbetare att göra nya saker och bredda sin kompetens. Men som samtidigt ger en möjlighet för var en att göra det man kan vara riktigt bra på. Det är underbart att se människor som känner att de har tagit ett steg framåt, om än med vånda, och som har fått se att förändringarna ger resultat.

Därefter var jag på besök hos Maj-Lis och Stig Loftås i Överum. Det var egentligen Maj-lis jag ville träffa. Hon har varit landstingspolitiker under många år och en av dem som fått gubbarna att tystna och lyssna. Underbart!! Vi förde ett samtal kring hur det är att bli äldre och vilka frågor man talar om i pensionärskretsar. En av de saker jag lärde mig är att vi som politiker och som arbetare i vården måste bli bättre att ge människor en möjlighet att känna trygghet och att de kan lita på både kommunens och landstingets insatser. Det är tyvärr inte alltid man gör det. Jag hoppas kunna fortsätta samtalen med Majlis och Stig i sommar.

Jag avslutade dagen med ett besök på Hälsocentralen i Gamleby. Jag fick möta personal som arbetar med att införa livstilsrådgivning i Gamleby. De gör det ambitiöst och engagerat. De visade på vad som kan göras genom att vara engagerad och fokuserad. Men att de är rädda för att det ska slita för mycket, eftersom varje möte med en medborgare innebär att man egagerar sig i hennes eller hans situation och ger stöd för att förbättra den. Beundransvärt. För min del betyder det att jag är ännu mer övertygad om att vi prioriterat rätt när vi satsar 10 miljoner på primärvården. Det finns utveckling att vinna där!!

Nu är det helg - skönt!

Inga kommentarer: