onsdag, februari 27, 2008

Järnvägen och risken för övermod...

Inge helhjärtat löfte, men en antydan... så kan man väl summera Anders Henrikssons svar på min interpellation om kommande tågtrafik Emmaboda - Karlskrona. Han försöker dock gardera sig och kasta ifrån sig det socialdemokratiska ansvaret. Men nu är det så att HAN tillsammans med sin socialdemokratiske kollega i Blekinge har det avgörande ansvaret för hur en fortsatta tågtrafik ska se ut. Ingen annan gör det. Ansvaret vilar tungt.
Ett försökt ill rymning förekom, att det bara kan vara tågtrafik om banan rusta upp, det är inte korrekt. Sanningen är att det blir ingen välfungerande trafik utan upprustning.

I debatten med Anders Henriksson drabbades jag kanske av visst övermod. Vi hade en liten diskussion om att Anders H hade inte lyckats påverka sina socialdemokratiska ministrar att göra sina investeringar och frågan om vi centerpartister är mer framgångsrika i sådan påverkan. Mitt uttalande blev: Tills jag är överbevisad om annat så tror jag att vi är mer framgångsrika än vad s varit de senaste 12 åren.
Det är inget svårt löfte eftersom inget hände under 12 år så blir ju varje satsning en förbättring och en framgång. I den insats regeringen gör till hösten förutsätter jag att det finns med möjligheter att invester i järnvägen Emmaboda - Karlskrona.

Inga kommentarer: