måndag, april 21, 2008

interpellationsdags

Nästa vecka har vi landstingsfullmäktige och då är det återigen dags för olika interpellationsdiskussioner med majoriteten. Jag har idag lämnat in nedanstående interpellation om tillgängligheten. Bakgrunden är att även om vi har god tillgänglighet jämfört med andra landsting går det fortfarande att göra förbättringar och en viktig del av detta är framförhållning och planering. Därför har jag lämnat in följande frågor:

Interpellation till landstingsrådet Lena Segerberg ang tillgänglighet

Landstinget i Kalmar län har sedan vårdgarantin infördes 2005 en allt bättre tillgänglighet. Ett medvetet arbete som startade vid vårdgarantins införande ger fortfarande goda resultat. Dock är det så att det fortfarande finns möjlighet att förbättra tillgängligheten.
Ett instrument är planeringen på sjukhusens olika kliniker och framförhållningen i denna planering. I samband med införandet av vårdgarantin så beslutades att varje klinik ska ha minst tre månaders planering så att man täcker hela vårdgarantin perioden. Men det finns dock information om att det finns kliniker som inte har en sådan framförhållning, vilket är oroande.
I den film som gjorts kring hur tillgängligheten i vårt landsting utvecklats lyfter man bl a fram det faktum att ortopedkliniken i Oskarhamn ger den besökande patienten en tid direkt för nästa steg i processen, så att man som patient vet när man ska komma tillbaka för exempelvis en behandling. Frågan är då om detta är ett ensamt exempel eller om det är så att detta har spridits sig till fler kliniker i länet.
Jag vill med anledning av ovanstående resonemang ställa följande frågor till Lenas Segerberg:
- Har alla kliniker inom hälso-sjukvårdsförvaltningen minst tre månaders planering i enlighet med den inriktning som tidigare fastlagts?
- Om man inte har det, varför är det så och vad är du beredd att göra för att man ska uppfylla kravet på god planering?
- Hur många fler kliniker inom hälso-sjukvårdsförvaltningen arbetar på det framsynta sätt som ortopedkliniken i Oskarshamn där patienten får nästa tid direkt vid besöket ?
- Vad är du beredd att göra för att detta goda arbetssätt ska sprida sig till alla kliniker?


Blir intressant att höra/läsa vad Lena svarar!

Inga kommentarer: