onsdag, december 03, 2008

revir stoppar ibland effektiv vård

På förra veckans landstingsfullmäktige ställde jag frågor om landstingets arbete med att öka överlevnad vid hjärtstopp. Bakgrunden är att i många andra landsting ökar man nu samverkan med räddningstjänsterna för att öka människors chans att överleva vid ett hjärtstopp.
För något år sedan gav vi från landstingsstyrelsen i uppdrag till ambulansen att teckna avtal med de kommuner i länet som vill medverka i denna typ av samverkan. Det har gått trögt och jag börjar nu ana varför. Efter fullmäktige fick jag ett samtal från räddningstjänsten i kalmar, som har tecknat ett samverkansavtal om att man ville informera mig om hur det funkar i Kalmar.

Min tro var att eftersom landstinget har tecknat ett avtal så blir räddningstjänsten larmad vid ett hjärtstopp, men så är inte fallet visar det sig. Det avtal landstingets företrädare konstruerat innebär att man blir enbart larmad om ambulansen bedömer att man hinner nog inte fram i rimlig tid, istället för att båda enheter får larmet samtidigt.
Verkligheten är sådan att chansen att överleva ett hjärtstopp är inte så stor och varje sekund/minut är avgörande. Därför är det förkastligt att det är först när ambulansen prövat om man hinner i tid som räddningstjänsten får ett larm. Den minut/minuter det tar kan innebära att en människa dör eller får skador som är irreparabla.
Detta är ett revirtänk som inte är accetabelt, man har inte medborgaren i fokus utan den egna verksamheten som utgångspunkt - det är aldrig acceptabelt!

jag hoppas att vi med påverkan kan ändra detta och få fler kommuner att skriva samverkansavtal så att vi ökar chansen att överleva!

Inga kommentarer: