lördag, juni 13, 2009

fuskas det eller är DN´s ledare en tidningsanka

Jag måste erkänna att jag satte morgonkaffet i vrångstrupen idag när jag läste DNs huvudledare. De lyfter fram veckans nyhet att den sk kömiljarden verkar ha avsedd effekt och snabbt öka tillgängligheten till svensk sjukvård. Om detta stämmer och håller året ut är det en stor framgång för Alliansregeringen och särskilt för Göran Hägglund (kd).

I landstinget i Kalmar län har vi länge arbetat med tillgängligheten och så här långt varit stolta över de framgångar som visat sig i att medborgare i Kalmar län har bäst eller nästan bäst tillgänglighet till vård i landet. MEN döm om min förvåning när när DN´s ledarskribent hävdar att ögonkliniken ändrat sitt sätt att arbete så att det ser ut som om tillgängligheten blivit bättre, i själva verket har man enligt dem bara hittat ett sätt att dölja väntetiderna. Om detta stämmer är det sorgligt, särskilt som det skulle underminera den tilltro till tillgänglig vård som byggts upp i Kalmar län under en längre tid.
På måndag kommer jag att begära besked från ansvarigt landstingsråd hur det är med DN´s uppgifter. Det är särskilt viktigt att det inte blir så att det som i statistiken ser ut som en mer tillgänglig vård senare i år eller redan nu avslöjas som en fippel med statistik och ändrade indikationer. Det vore förödande för tilltron till vården och landstingens förmåga att utveckla tillgängligheten.
Så Lena Segerberg och Anders Henriksson hur är det med ögonsjukvården i länet?!

Inga kommentarer: