tisdag, oktober 13, 2009

Och diskussionen fortsätter om länet

Idagens tidningar och i tv inslag det senaste dygnet har debatten om kalmar län fortsatt. Det är bra. Men det finns ju en del komiska inslag, som att landshövdingens bästa vänner just nu dyker upp hos socialdemokratiska företrädare. Jag inser att man från S-håll är så desperat i sitt sökande efter debattunderlag att principiell övertygelse får ge vika för den populistiska möjligheten att slå på regeringen och Centerpartiet. Det hade varit intressant att höra socialdemokratiska kommentarer om vi haft en annan regering!!

Sedan är det lite synd att att Barometern som vill att deras debattsida ska vara ett regionalt debattorgan inte låter det bli så genom att koppla ihop tidningens sidor med webben. Nu hade de kunnat få igång en väldigt stimulerande och böljande debatt på webben kopplad till debattartiklarna i tidningen. Men inte, inget av denna debatt går att följa på Barometerns debattsida, liksom inte heller artiklarna i övrigt i tidningen. Det är enbart ledarsidans ledarstick i frågan(heder åt ledarsidan) som finns på webben. Det är att beklaga att Barometern är så konventionell i detta, jag tror dessutom att man binder ris åt egen rygg i förlängningen.

På Barometerns debattsida finns idag ett intressant debattinlägg av Ulf Nilsson, förutom påhoppen på mig som är lite obegripliga eftersom jag vet att Ulf Nilsson delar min syn på landshövdingens roll och i stort instämmer i min kritik av debattinlägget. Men han lyfter fram positiva idéer om hur han som socialdemokrat vill lyfta länet. Det är bra! Om landshövdingen hade gjort det då hade vi idag haft en annan debatt, det är genom konstruktiva idéer som vi lyfter länet inte svartmålning av det.

Inga kommentarer: