söndag, november 01, 2009

Scener ur ett äktenskap - kultur på allvar

Wow igår kväll var vi på Dramaten och vi såg Scener ur ett äktenskap. Well vi var på den digitala biografen i Emmaboda och såg en föreställning live från Dramaten. Det var fantastiskt kul i många bemärkelser.

Jag var 13 år när detta stycke hade premiär i svensk TV och mina minnebilder är mest att det var ångest och elände. Men nu 37 år senare finner jag en föreställning som stundtals är väldigt kul - skrattar ofta och högt - och som samtidigt har en text med sådant allvar och till slut sådant hopp. Nu ges inga fler möjligheter att se denna föreställning digitalt, men har någon vägarna förbi stockholm så ta chansen och se föreställningen. Möjligen kommer den på TV så småningom.

Men när jag var med och möjliggjorde den digitala utrustningen på Folkets Hus i Emmaboda så var det bland annat för att den här typen av arrangemang skulle bli möjligt. Vi skulle med denna teknik göra olika typer av kulturupplevelser möjliga på den lilla orten. Jag hoppas utsändningarna från Dramaten blir fler för detta gav mersmak. Operorna som sänds från Metropolitan är nu inne på tredje säsongen och börjar nu så sakteliga bygga en publik - fantastiskt kul att Emmaboda blivit en operascen som drar folk från hela sydost.

Med högkvalitativa evenemang - nyttjande av den digitala tekniken så kan även den lilla orten ha ett kulturutbud som är helt lysande. Det är så kultur kan ses med nya ögon.

Inga kommentarer: