torsdag, december 03, 2009

Ingrip Husmark!

´

Något har blivit fel

I Dagens Medicin idag och DN de senaste dagarna har det diskuterats hur de nya sjukskrivningsreglerna utformats och kanske framförallt tillämpas. Det blir direkt pinsamt när det verkar vara så att ansvarig minister skyller ifrån sig.
Detta handlar om hur allvarligt sjuka människor, ibland med kort tid kvar att leva,behandlas och upplever sig behandlade av samhället. När de uppmanas att gå ut och söka jobb i slutet av kanske en långvarig sjukdomsperiod, så är det inte ok. Så kan det inte vara tänkt att det skulle fungera, något har gått snett.

Lagens syfte är att uppmuntra och utmana människor till att gå från passivitet till aktivitet och till att låta var och en bidra efter sin förmåga. Lagstiftningen och tillämpningen av densamma ska självklart vara både rimlig och innebära trygghet för den enskilde människan.

Men. något har blivit fel när tillämpningen av den nya lagen driver folk med cancer och kort tid kvar att leva att söka arbete på Arbetsförmedlingen. Detta måste ansvarig minister och försäkringskassan förändra. Jag bryr mig inte om lagen måste ändras eller om tillämpningen måste ändras eller både och.... bara resultatet blir rätt.

1 kommentar:

Annica sa...

Hej Christer! Tack för ditt inlägg i debatten om sjukersättningsreglerna! Själv väntar jag på besked om fortsatt utredning från en CT Thorax/buk och en lymfkörtelbiopsi med osäkert resultat! Har nyss fått beviljat mina sista 6 månader och har inlett rehabprocess för att komma tillbaka. Ev cancer är det sista jag har tid och ork med! Nu måste man kanske också fundera på om man har råd! Jag skänker såsom dig en särskild tanke till de olyckligt drabbade i det pågående politiska experimentet. DVS hur många med livslång obotbar sjukdom utan arbetskapaciet kan pressa ut ur ersättningssystemet innan skamgränsen är nådd och man får backa?