onsdag, maj 05, 2010

släpp in framtiden

Idag fick jag i min hand ett öppet brev från ett företagarnätverk som kallas Släpp in framtiden. De ställer tre frågor som jag lite kort ska svara på här och som jag utmanar mina politiska kollegor att svara på oxå!

1) Vad vill du göra för att fler ska vilja starta företag som växer i Sverige och i din region?
Som landstings och region politiker ser jag framförallt möjligheten att öppna välfärdssektorn för fler nya företag. Vi kan nyttja lagstiftningen med LOV för att skapa valfrihet och bättre kvalitet för medborgarna och samtidigt skapa möjlighet för välfärdsarbetare att skapa sitt eget företag. I vår region behöver vi också än mer ta vara på den gröna näringen.

2) Vad vill du göra för att företag ska anställa?
Jag vill rekonstruera LAS så att en inte stänger ute ungdomar, jag vill göra det billigare att anställa med lägre arbetsgivaravgifter och skatter. Jag vill skapa enklare anställningsformer för att skapa större dynamik.

3) Vad vill du göra för att i din region uppmuntra initiativkraft, kreativitet och företagande?
Finns mycket att göra, dels att låta våra ungdomar arbeta med ett företagarperspektiv i skolan, vi behöver utveckla sambandet mellan kultur - företagande - besöksnäring. Det är oxå så att vi i det offentliga behöver skapa affärsmöjligheter för lokala företag genom vårt sätt att upphandla och att vi faktiskt upphandlar istäälet för att konkurrera med egna verksamheter.

Några svar på ett angeläget brev!

1 kommentar:

Jörgen Bödmar sa...

Christer,
Det glädjer mig att läsa dina kommentarer till artikeln. Låt oss gå vidare och konkretisera ord i handling.
Hälsningar