lördag, juni 12, 2010

Bush retorik från vänstern

Igår intervjuades Maud i DN och beskriver där hur hon som ung började oroa sig för olika miljöproblem, däribland Ozonproblemet. Centerpartiet var det första partiet som lade en miljömotion i Sveriges riksdag. När jag blev aktiv i CUF i mitten av 70-talet så var samtal om ekologi och kretslopp centrala teman. Vi var före de vänsterkrafter - Alliansfritt Sverige -  som nu försöker håna Maud för att man kan läsa DN artikel som om Maud skulle påstå att hon upptäckte problemen med ozonhållet. Jag tycker det är bedrövligt att vi nu får in den typ av förklenande retorik som Bush använde mot Al Gore i presidentvalet 2000. När man försöktep åstå att Al Gore skulle påstått att han skapat internet. Det var löjligt och det är lika löjligt att göra den typ av påhopp som man nu för fram på blogg och i Svd om Maud.

Det Maud visar i intervjun är det viktiga, hon tillsammans med resten av centerrörelsen är det ledande miljöpartiet - originalet. När vänsterkrafterna flummade runt och hyllade planekonomi - byggde vi i Centerrörelsen en miljöpolitik för framtiden. Det kommer vi att fortsätta med eftersom det behövs!

Läs gärna Johan Hedins blogg också

3 kommentarer:

Hemlige sa...

Vad är "Bush retorik" för något? I Svenska språket skriver man inte isär ord på det sättet.

Christer Jonsson sa...

Jag är ledsen att jag ibland i hastigheten idkar särskrivning, men så är det. Bushretorik står annars för den negativa, förklenande och nedsättande argumentation som han och det republikanska partiet utvecklat till fulländning.

Christer Jonsson sa...

Jag är ledsen att jag ibland i hastigheten idkar särskrivning, men så är det. Bushretorik står annars för den negativa, förklenande och nedsättande argumentation som han och det republikanska partiet utvecklat till fulländning.