lördag, juli 03, 2010

Grekland ett rökeri....

Under mina dagar i Grekland är det en sak som slagit mig- det ständiga rökandet. Landet måste vara en dröm för tobaksindustrin- eftersom det verkar vara så att man där trots allt lyckad rekrytera nya till cigg-bruket. Utifrån ett hälsoperspektiv är denna upplevelse förfärande. Förekomsten av lungcancer och andra sjukdomar kopplade till rökning kommer att öka framöver. Det kommer förvisso skapa underlag för avancerad dyr sjukvård och läkemedel men jag tvivlar på att det är välfärdsskapande. Min fundering är: vad kan vi göra gemensamt i EU för att bekämpa tobaksindustrins framfart? Jag tror att man snart måste skapa ett förbudstryck, åtgärder som åtminsine stoppar nyrekryteringen. För jag tror inte Grekland är ensamma om denna utveckling, i Sverige ser vi hur tjejerna är de nya rökarna, därför behöver något gemensamt göras i EU. Vem vågar ta den kampen med tobakslobbyn?


- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

Gudrun sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gudrun sa...

Det värsta är väl att tobaksodlingarna i Grekland och annorstädes uppbär jordbruksstöd från EU! Liksom vinodlingar ...

Borde man inte fundera över att införa en koppling till den odlade grödans folkhälsofaktor vid tilldelning av jordbruksstöd?

Christer Jonsson sa...

Jo det är nog en bra ide, något måste göras.