torsdag, januari 13, 2011

Defensiv tandvård i Emmaboda

Idag rapporterar Östran att folktandvården i Emmaboda ska varsla personal. Måste säga att jag är både överraskad och bedrövad och kan knappt tro att det är korrekt Det är ett defensivt beslut som också är ett uttryck för att man inte lyckas attrahera medborgarna i närområdet att utnyttja folktandvården i Emmaboda. Här undrar man ju vilka signaler Jessica Rydell ansvarigt miljöpartistiskt landstingsråd har givit till verksamheten. Varför agerar man så defensivt?
Sedan är det ju extremt ovanligt att landstinget varslar personal och det tål att fundera på om detta är verkligen är rätt hantering. Folktandvården är en stor arbetsgivare och jag är väldigt undrande inför denna hantering. Om det är korrekt att man nu varslar en tandläkare som vi vet att vi har brist på i länet så måste jag säga att det verkar vara en huvudlös hantering. Att det inte skulle finnas behov av hans eller hennes tjänster i länet är inte trovärdigt och det är ett väldigt kortsiktigt handlande.

Nu får Jessica R kliva fram och förklara vad som sker i Emmaboda och varför - för denna hantering är väldigt märklig!

3 kommentarer:

Mikael.R.Nilsson sa...

hej Christer. ja att det råder tandläkarbrist och inte bara i vårt län utan hela landet i princip det har jag ju hört! Så visst verkar det märkligt att då varsla, men tro du inte att det är så här att dessa som man säger upp i Emmaboda får jobb där det finns ett större patientunderlag. Jag vet inte men ställer ändå den frågan! Varje klinik är väl en självständig enhet i emmaboda finns det inte tillräckligt med patienter därför anpassar man kostymen är det varsel eller är det som jag hoppas en omfördelning av tjänsterna inom folktanvården i länet? Det vore intressant att få veta. För jag tycker det rimmarilla säga upp när det finns en uppenbar bristpå dessa tjänster!

Christer Jonsson sa...

Tack för kommentaren, det är delvis rätt att man är en egen enhet. Men folktandvården är en samlad organisation och när detta uppstått tidigare så har personal lätt gått vidare inom organisationen Folktandvården. Att skapa oro och skicka signalen att vi har får många tandläkare i länet tycker jag är helt fel och väldigt kortsiktigt.

Mikael.R.Nilsson sa...

Jag är villig att hålla med dig!Jag är ju inne på det att man borde självklart ta vara på resurserna där det finns patientunderlag.