fredag, augusti 19, 2011

När sjukvården funkar som bäst

Jag är ofta kritisk och har massor av synpunkter när det brister i sjukvården i länet. Men jag vet ju hur all personal varje dag sliter för att det ska bli bra för våra patienter och idag måste jag skriva om hur bra detta kan bli!!

En mycket nöjd patient ringde mig idag och berättade att hon haft ont i ryggen och till slut tröttnat på detta och i måndags kontakt sin allmänläkare. Denne hade då bestämt att det var nog lika bra att röntga så att man kunde utesluta eventuella sprickor eller så. Remissen skickades till röntgen under måndagen och på tisdagen får en mycket (positivt) överraskad patient ett samtal från röntgenkliniken som undrar om hon kan komma samma dag, det gick inte. Men dagen efter blev det av och idag fredag så hade svaret kommit tillbaka till allmänläkaren som kunde ge patienten besked.

Jag kan nog säga att patienten var oerhört nöjd och rätt överraskad över att det gått så fort... Jag kan bara konstatera att här överträffade vården patientens förväntningar och då blir det väldigt bra. Jag tycker det var en väldigt god insats och ett bevis på att vården kan vara väldigt snabb och serviceorienterad - och då är den värd allt beröm!!

Inga kommentarer: